Konjen RI Kota Kinabalu dan Konsul RI Tawau Hadiri Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau 2016

Pada tanggal 22 Oktober 2016, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman telah meresmikan Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau 2016. Festival yang diadakan secara tahunan diadakan dengan tujuan untuk menampilkan pelbagai budaya di negeri serantau ini. Negara Indonesia dan Brunei Darussalam telah mengirimkan wakilnya untuk berpartisipasi dalam Festival ini. Konjen RI Kota Kinabalu, Akhmad DH. Irfan, Konsul RI Tawau, Krishna Jelani dan Konjen Brunei Darussalam, Pg. Hjh Nooriyah telah juga telah turut hadir.

Delegasi Kebudayaan dari Indonesia, diwakili oleh Dinas Pariwisata Tarakan dan Kumpulan Sanggar Badewa Nunukan. Keduanya pada kesempatan penampilannya telah mempersembahkan tarian gabungan 9 Propinsi Indonesia dan Tarian Bungkus Tikar. Kedua tarian ini telah berhasil memukau para hadirin yang menyemut di Car Park Sabindo Plaza di Tawau.

a-3 a-2

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman dalam sambutannya berkata, Festival ini untuk memupuk rasa cinta golongan muda kepada warisan bangsa. “Saya berasa bangga dengan semangat, komitmen serta penglibatan pelbagai lapisan rakyat apatah lagi melihat ramai golongan belia yang turut menyertai dan menjayakan festival ini,” katanya ketika meresmikan festival ini.

Turut Hadir adalah Datuk Syed Abbas, Speaker Parlemen Sabah, Datuk Tawfiq Abubakar, Menteri Pemuda, Datuk Seri Masidi Manjun, Menteri Pariwisata, dan Datuk Hajiji, Menteri Perumahan.

Delegasi Budaya Indonesia dari Tarakan dan Nunukan dipimpin oleh Kadis Perhubungan, Petrus dan dilengkapi oleh beberapa anggota DPRD. Konjen RI Kota Kinabalu dan Konsul RI Tawau memanfaatkan waktu untuk beramah tamah dan bertemu dengan Delegasi Kebudayaan Indonesia tersebut.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*